Ett nationellt kvalitetsregister (NKR) innehåller individbaserade uppgifter om diagnoser/problem, insatta åtgärder och resultat inom hälso- och sjukvård och omsorg.
Nationella kvalitetsregister används i strävan att förbättra kvaliteten i offentlig verksamhet.
För underhåll och utveckling av registren finns sex registercentrumorganisationer (RCO:er). Deras uppgift är att svara för drift och analysarbete, verka för tillkomsten av nya register, medverka till att informationen i registren blir användbar för olika användare bland annat i form av stöd för kliniskt utvecklingsarbete.
Varje kvalitetsregister har sina egna syften. Några mäter resultat som ger besked om vilka tekniker, metoder och material som fungerat bäst. Andra registrerar människors levnadsvanor för att få mått på hur hälsa och livskvalitet höjs med de åtgärder som gjorts av olika vårdgivare.
I hälso- och sjukvården finns kvalitetsregister där resultat registreras som uppnås baserade på data om varje enskild patient. Detta ger underlag för jämförelser mellan olika mottagningar, vårdcentraler och kliniker, En del av dessa publiceras i skriften "Öppna jämförelser".
Ett exempel på kvalitetsregister på det psykosociala området är [exturl:Centrum för evidensbaserade psykosociala åtgärder, CEPI|https://www.cepi.lu.se/].
För hälso- och sjukvårdens del har analyser av kvalitetsregistren visat vikten av samarbete inom vårdteam bestående av bland annat psykologer, kuratorer och psykoterapeuter.
Som modell står de quality registers som länge funnits i andra länder både i privat och offentlig verksamhet. De bygger på de principer för kvalitetssäkring som utformades på 1950-talet av de amerikanska ingenjörerna Edwards Deming [ˈɛdwədz dɛmɪŋ] (1900-1993) och Joseph Juran [ˈdʒəʊzɪf dʒʊˈræn] (1904-2008). Deras idéer blev under andra hälften av 1900-talet allt mer aktuella i och med globaliseringen av arbetslivet och tillämpning av marknadsekonomiska principer även i skola, utbildning och hälso- och sjukvård. På europeisk nivå finns EUREQUO.
Nationella samverkansgrupper samordnar och förstärker stödet till programområdena och regionerna.
Användning av kvalitetsregister förespråkades tidigt av den amerikanske kirurgen Amory Codman (1869-1940). Han kom att inleda upprättande av kvalitetsregister på 1910-talet men mötte inledningsvis stort [exturl:motstånd|https://skr.se/kvalitetsregister/omnationellakvalitetsregister/bakgrundtillnationellakvalitetsregister/kvalitetsregistrenshistoria.54560.html].
Relaterade sökord: kvalitetsledarskap, kunskapsstöd, organisationsteori, performance management.
["kvalitetsledarskap","organisationsteori","performance management","kompetenscentra","vårdgivare","kunskapsstöd","programområdena>>nationellt programområde","Nationella samverkansgrupper"]