1. Inriktning på själva lärandet och inte på att nå vissa mål eller resultat (eng: performance).
Att ha själva lärandet som mål (eng: learning goal/learning goals, learning-approach goals) innebär att man drivs av lusten att lära, så kallad inre motivation, och inte av resultatmål som till exempel att få goda betyg.
Termen learning goal orientation används i pedagogisk psykologi som liktydig med mastery goal orientation till skillnad mot resultatorientering, betygsmotiverat lärande, konkurrensinriktat lärande.
Mindre lyckade termer är learning approach orientation, learning-approach goals ('inriktning på lärande' respektive 'mål att lära sig') som i motsats till learning-avoid orientation, learning-avoidance goals) (inriktning på lärande för att undvika förlust eller luckor i kunskap eller kompetens respektive mål att undvika tapp i kunskap och kompetens).
2. Inriktning på att lära nytt hos chefer och personal i ett företag eller organisation.
Performance avoid orientation: inriktning på att undvika bedömning av egen prestationsförmåga. En sådan inriktning leder hos många till minskad benägenhet att lära sig nytt.
Relaterade sökord: Blooms taxonomi, inre motivation, lärande organisation, målorienteringsteorin.
["målorienteringsteorin","performance","Blooms taxonomi","lärande organisation","inre motivation"]