1. I barndomen: varje form av aktivitet som barnet ägnar sig åt utanför de dagliga rutinerna som äta, sova, gå på toaletten, följa med de vuxna, själv gå eller åka någonstans, ägna sig åt någon sport eller idrott, delta i sällskapsspel och så vidare.
Lekar är sådant som att bygga med klotsar, konstruera med mekano eller plastklotsar, tävla med kamrater eller vuxna, leka med dockor, tennsoldater och annat liknande. Det finns rörelselekar, låtsaslekar, tävlingslekar, konstruktionslekar, sociala lekar, ensamlekar med flera varianter beroende vilken aspekt man väljer för den indelning som man gör.
En vanlig indelning är i funktionslek, låtsaslek/fantasilek, rollek, projektiv lek, regellek, rörelselek och konstruktionslek.
Man kan också skilja mellan organiserad lek och fri lek (eng: free play) och mellan övningslek, sensomotorisk lek och symbollek/låtsaslek med flera indelningar.
Lekar fyller flera funktioner, främst övning i färdigheter, kognitiva, språkliga, sociala, emotionella, planering och så vidare samt i förmåga att fungera i de grupperingar, det samhälle och den kultur som individen befinner sig i. Många färdigheter som har en ärftlig grund utvecklas inte förrän de tränas i sitt sammanhang. Det gäller bland annat språket.
På engelska används ordet game om strukturerad lek av typen leka tjuv och polis.
2. Under ungdomsåren och i vuxen ålder: på svenska används ordet lek om folkliga lekar från gången tid, sexuella lekar/erotiska lekar (eng: sex games, erotic games), djurs parningslek och när vuxna leker med barn; på engelska används ordet play (lek, leka) där man på svenska har orden spel och spela och i en mängd andra betydelser som i ordet kortlek = kortspel. Rollspel, som kan vara en sorts lek även för vuxna, heter sålunda på engelska role-play. De 'olympiska spelen' var ursprungligen krigslekar. Man visade upp hur skicklig man var i krigiska färdigheter, men endast på lek, vilket gjorde att "spelen" kunde få en fredsbevarande funktion. (Ordet 'spel' om de olympiska spelen är en felöversättning av det tyska ordet Spiel.)
3. Lek förekommer hos ungar i de flesta däggdjursarter, undantagsvis också hos vuxna djur. Hos ungarna är det fråga om en utveckling av beteenden som i vuxen ålder kommer till uttryck i kamp, jakt och parning. Vetenskapliga studier visar att de har mindre betydelse som funktionsträning men kanske viss avgörande betydelse för utveckling av sätt att relatera till andra individer, en social funktion alltså.
Det enda man säkert vet är att lekarna är uttryck för individens utveckling. Beteenden med viktig funktion hos de vuxna djuren tar form i samspelet mellan ungarna i kullen och i vissa fall mellan förälder och ungar. Att det är fråga om lek i verklig mening framgår av de lekmarkörer som anger att till exempel aggressiva beteenden inte är på allvar.
Relaterade sökord: kulturstadieteori, lekmarkör, lekterapi, låtsaslek, maktlek, Montessori, utvecklingspsykologi.
Ordformer:
Plural: lekar (eng: plays).
Verb: leka, leker, lekande, lekte, lekt (eng: play, plays, playing, played).
["kulturstadieteori","Montessori","låtsaslek","lekterapi","maktlek","utvecklingspsykologi","sensomotorisk lek","funktionslek","låtsaslek","rollek","projektiv lek","regellek","rörelselek","konstruktionslek","lekmarkörer","lekmarkör"]