1. Sysselsättningsterapi för barn inlagda på sjukhus. (Ovanlig betydelse.)
2. Psykoterapi med hjälp av lekmaterial.
a. Melanie Klein (1882-1960) använde på 1920-talet vid barnanalys barnens lek som en väg att nå deras omedvetna.
b. Margaret Lowenfeld (1890-1973) använde också lek, teckning och skapande verksamhet som psykoterapeutiska metoder, när hon i början av 1930-talet startade en barnpsykologisk klinik i London.
Barnen fick välja bland ett antal leksaker att leka med i en sandlåda, där de kunde bygga upp sin egen värld. Lowenfeld kallade därför sin metod för världsbyggarleken eller sandlådeterapi (World Technique, Sand Tray Therapy, sandbox play, The Sandtray).
c. I Sverige vidareutvecklades på 1940-talet denna metod vid Ericastiftelsen. Lekmaterialet standardiserades till 360 olika föremål, så valda att barnens lekar kan fungera både som underlag för diagnos och för behandling.
d. I kognitiv beteendeterapi för barn används lek för att träna barnen i nya sätt att se på sin situation och att hantera svårigheter och konflikter.
Relaterade sökord: barnpsykoterapi, lek, watch, wait and wonder.
["barnpsykoterapi","Psykoterapi","Melanie Klein","Margaret Lowenfeld","Ericastiftelsen","kognitiv beteendeterapi","lek","watch, wait and wonder"]