Grundläggande syn på människans ursprung, utveckling och natur, roll och ställning i tillvaron, historiska uppgift med mera.
Det har sedan den grekiska antiken ca 400 år före Kristus funnits en skarp och ständigt återkommande motsättning mellan dem som hävdar att människan har ett ursprung i en högre, andlig värld och dem som hävdar att människans psyke är av samma slag som andra fenomen i tillvaron.
Denna grundskillnad kan yttra sig i många olika motsättningar, till exempel mellan antagandet att människan har en fri vilja och uppfattningen att motiv och handlingar är effekter av elektrokemiska processer i ett nervsystem, mellan antagandet att psykiska och sociala processer är fenomen som radikalt skiljer sig från fysikaliska och fysiologiska samt uppfattningen att de går att föra tillbaka på de nervprocesser som utgör grunden för dem.
Varianter av synen på människans natur har praktiska konsekvenser för uppfostran, utbildning, vård och behandling, politik och administration.
Motsättningarna i människosyn under andra hälften av 1900-talet har bland annat gällt:
- om människan ska betraktas som ett objekt för orsaksfaktorer, påverkan, åtgärder och behandling, eller om vi ska uppfattas som aktiva, självständigt beslutande subjekt i ett "aktörsperspektiv",
- om människans beteende ska utforskas som framsprunget ur reflektion, bedömningar och motiv, eller om det ska utforskas som responser på stimuli enligt de lagar som gäller i nervsystemet,
- om individens person och individuella reaktions- och handlingsmönster är förankrade i kulturen och historien på så sätt att personligheten tar form genom inlevelse och identifikationer, eller om personens reaktioner styrs av faktorer i den aktuella situationen.
Kring sekelskiftet 2000 spreds en teknisk-vetenskaplig bild av människan med upphov i den typ av feminism som tog form i USA främst genom professorn i medvetandehistoria, Donna Haraway. Enligt hennes synsätt bör alla kategoriseringar ifrågasättas. Man bör se allt som involverat, invävt, i allt på det sättet att föremål i situationen, växter, djur och människor befinner sig i intra-aktion.
Relaterade sökord: assemblage, cyborg, existentialism, filosofi, humanism, livsfilosofi, materialism, medvetande, nyhumanism, onto-etisk-epistemologi.
["existentialism","nyhumanism","humanism","assemblage","intra-aktion","materialism","medvetande","livsfilosofi","filosofi","onto-etisk-epistemologi","cyborg",""]