Att sprida kännedom om, göra reklam för och på ett slagkraftigt sätt utforma och presentera en produkt i syfte att människor som kan vara intresserade av den lockas att köpa den.
I överförd bemärkelse används ordet marknadsföring även om olika sätt att göra politiska program och ideella verksamheter kända och attraktiva.
Det gäller bland annat influencer marketing, marknadsföring via bloggar på sociala medier.
B2B-marknadsföring, B2B marketing: Uttalas {bitobi´}, [exturl:IPA|https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_fonetiska_alfabetet]: [ˌbiː tə ˈbiː]. B2B (business to business) är marknadsföring av produkter eller tjänster till andra företag. Den andra typen av marknadsföring är B2C [ˌbiː tə ˈsiː] (business to customer). Den riktar sig till personer och till företag som inte säljer produkten eller tjänsten vidare utan använder den i sin verksamhet för eget bruk .
Marketing research [ˌmɑ:kɪtrɪˈsɜ:tʃ]: marknadsforskning, marknadsundersökning.
Marketer: marknadsförare.
Marketing messaging [ˈmɑːkɪtɪŋ ˈmɛsɪdʒɪŋ]: Marknadsföring i form av formuleringar och illustrationer som är säljande genom att appellera till människors önskningar, drömmar och känslor. "Budskapsmarknadsföring".
Marketing message (plural: marketing messages): Marknadsföringsbudskap. Vad man vill förmedla med text, bild, foton av personer, en video och så vidare i fråga om värdet av den produkt eller tjänst som man marknadsför, vad den är bra till, hur mycket man vinner på att köpa eller skaffa den i fråga om effektivitet och annat som kan tilltala den eller de grupper man vänder sig till.
Marknadsföringsstrategi (eng: marketing strategy): övergripande inriktning och beslut om satsningar som blir vägledande när det gäller igångsatt marknadsföring, till exempel valet av media, utformning av text och bild, budget, tidpunkter för olika insatser med mera.
Datadriven marknadsföring (eng: data-driven marketing). Se under datadriven.
Relaterade sökord: autentisk och transparent marknadsföring, digitalt beteende, emotionell marknadsföring, history marketing, marknadssegmentering, marknadsundersökning, neuromarknadsföring, nätverksekonomi, organisk sökning, psykografik, påverkan, social påverkan, storytelling, strategi, trend, target marketing, varumärke.
Som verb: marknadsföra (eng: market).
["research","autentisk och transparent marknadsföring","marknadsundersökning","history marketing","nätverksekonomi","strategiarbete>>strategi","neuromarknadsföring","emotionell marknadsföring","strategi","storytelling","organisk sökning","PESTLE","psykografik","datadriven","påverkan","social påverkan","digitalt beteende","marknadssegmentering","target marketing","trend","varumärke"]