Spridning av information, vetenskapliga och litterära texter m m via massmedier som böcker, TV, tidningar, radio, ljudband, film och video, liksom det vetenskapliga studiet (mass communications research) av spridning av idéer, attityder, åsikter, intressen osv.
Forskningen under första hälften av 1900-talet kretsade i huvudsak kring frågor om massmediernas inverkan på människors politiska och religiösa åsikter, deras attityder i dagsfrågor och deras konsumtion. Kring mitten av seklet intresserade sig amerikanska forskare för hur olika grupper av människor förhåller sig till och påverkas av medierna. De gjorde studier av hur olika grupper skulle komma att reagera på ett nytt medium, en ny tidning, ny utformning av en tidning eller ett TV-program osv.
Robert Merton (1910-2003) och Paul Lazarsfeld (1901-1976), som var de mest inflytelserika forskarna på området i USA, upptäckte att människor genom läsning, tittande och lyssnande blir mer informerade men mindre benägna till politisk aktivitet (narcotizing dysfunction). I slutet av 1900-talet kom amerikanska forskare att intressera sig för mediernas roll i människors vardagsliv. De fann att redan förekommande ideologier och åsikter präglar medierna lika mycket som mediernas budskap förändrar människors åsikter och ställningstaganden.
I Europa fokuserade forskarna på de sociala och kulturella strukturer som formar människors uppfattningar och attityder i ett samspel med bl a innehållet i mediernas budskap och sätt att framställa dagshändelserna. Följden har blivit att tonvikten har förskjutits från studier av massmediernas påverkansmöjligheter till studier av mediernas roll i nutida kultur.
Media och kommunikation är en del av kultursociologin, företeelser som inte är så ensidigt inriktade som masskommunikationen på envägskommunikation och spridning av budskap som riktar sig till en bred allmänhet utan åtskillnad. I Sverige finns vid flera högskolor och universitet professurer i medie- och kommunikationsvetenskap, ett ämne som även behandlar masskommunikation.
Relaterade sökord: informationssamhälle, kommunikation, McLuhan, propaganda, psykografik, sociala medier.
["Robert Merton","kommunikation","McLuhan","informationssamhälle","propaganda","sociala medier","psykografik",""]