Aspekt av barnets psykiska utveckling som gäller förmågan att uppfatta om handlingar är moraliskt riktiga eller ej.
Jean Piaget (1896-1980) fann att barn i det preoperationella stadiet (förskoleåldern) är övertygade om att regler, föreskrifter och lagar alltid har funnits och att man inte kan ändra på dem.
Från 7-årsåldern, när det operationella tänkandet växer fram, blir barnen intresserade av regler och föreskrifter på ett annat sätt. De ser sig själva som ett led i det stora sammanhang som styrs av reglerna. De förstår också att det är allvarligare ur moralisk synpunkt att snatta marmelad än att genom slarv tappa marmeladburken i golvet.
Den forskare i Piagettraditionen som är mest känd för undersökningar om barns moraliska utveckling är amerikanen Lawrence Kohlberg (1927-1987). Kohlberg publicerade på 1960-talet flera rapporter om barns och ungdomars moraliska utveckling från 10-årsåldern och uppåt. Enligt Kohlberg skulle det finnas tre stadier i denna moralutveckling:
- den förmoraliska nivån (eng: preconventional morality),
- den konventionella nivån (eng: conventional morality),
- den autonoma nivån, principnivån (eng: postconventional morality).
Inom varje nivå urskilde han två stadier, så att det i allt blev sex kvalitativt olika steg i den moraliska mognadsprocessen.
Albert Bandura (1925-2021) gjorde på 1960-talet ett antal experiment som visade att barns förmåga att motstå frestelser lärs in genom att det får olika konsekvenser för dem om de faller för frestelsen eller lyckas motstå den.
Under 1970- och 80-talen har forskningen om barns moraliska beteende i huvudsak inriktats på frågor som gäller träning i självkontroll och i förmåga att uppskjuta behovstillfredsställelse. Man har därvid fäst uppmärksamheten vid det faktum att moraliskt beteende och bedömning av moraliska problem involverar: (a) tänkande, (b) känsloliv och (c) motivation samt (d) handlingsbenägenhet.
Samma sak gäller aktuella neuropsykologiska teorier, i vilka man betonar pannlobernas roll för äkta medmänsklighet och förmåga att på ett etiskt sätt bedöma konsekvenserna av egna handlingar.
Relaterat sökord: dygd, etik, Jane Loevinger, moral, skuldkänsla, social grammatik, sociobiologi.
["Jean Piaget","Lawrence Kohlberg","Albert Bandura","Jane Loevinger","social grammatik","skuldkänsla","dygd","sociobiologi","moral","etik"]