Latin: norma {uttal:nårr´ma} 'vinkelmått', 'rättesnöre' + relatus {uttal: rela´tuss} som är perfektparticip till referre {uttal: refärr´e} 'bära tillbaka', 'återföra', 'hänföra till'. I engelskan har man alltså bildat en egen perfektparticipform baserad på latinets referens {uttal: re´ferens} som är presensparticip.
Norm-related
I brittisk engelska och USA-engelska används genomgående termen norm-referenced. I översättningar från andra språk, bland annat svenska, till engelska förekommer även termen norm-related.
Innebörd
Normreferenced respektive "normrelaterad" är en term som används om test, bedömningar, validitet, evidens med mera som anger hur testpoäng eller skattningar fördelar sig på en skala enligt normalfördelningen eller en fördelning som har vissa likheter med normalfördelningen, ett medelvärde och en angiven spridning uppåt och nedåt från detta medelvärde.
Man refererar alltså till en norm bestående av ett medelvärde och spridningen kring detta.
Exempel 1: intelligenstest normeras i regel så att en testskala får medelvärdet 100 och en standardavvikelse på 15. Om en person har fått ett IK-poäng på 120 innebär det att det finns 10 procent som får högre poäng på just detta test.
Exempel 2: betygsskalor kan vara normrelaterade eller kriterierelaterade. Under andra hälften av 1900-talet var de i regel normrelaterade (eng: norm-referenced). I Sverige hade vi en fempoängsskala som (rent teoretiskt!) med betyget 3 som medelvärde. Standardavvikelsen var lika med 1 vilket innebar att betyget tre omfattade bedömningar (delvis baserade på provresultat) som sträckte sig från -0,5 till +05 i standardavvikelse och därmed enligt normalfördelningen omfattar 38 procent av bedömningarna (därmed också av eleverna i visst ämne i visst skolår). Detta var alltså enligt teorin bakom normrelaterad eller som den kom att kallas relativ betygsättning (norm-referenced marking/norm-referenced grading).
["normalkurvan","normalfördelningen","test","bedömningar","validitet","evidens","standardavvikelse","kriterierelaterade"]