Kallas även incidentellt lärande.
Den engelskspråkiga termen accidental learning står för lärande som sker som en bieffekt till avsiktligt lärande men som ofta gäller irrelevant information (accident = olycka). Eftersom det sker med viss sannolikhet kallas det också (missvisande) statistical learning. Någon speciell term "accidentellt lärande" förekommer inte på svenska men skulle, om så sker, betyda "oavsiktligt och irrelevant lärande".
Oavsiktligt lärande sker utan man har någon medveten avsikt att lägga det på minnet. Termen används om allt det lärande som sker i vardagen och i arbetslivet utan särskilda lärmål eller kursplaner. Man uppsnappar sådant som väcker ens intresse eller blir förstärkt på annat sätt.
En vanlig form av oavsikligt lärande är när man påminner sig att man sett den eller den butiken på en viss gata, vilket man kommer ihåg utan att avsiktligt ha lagt denna information på minnet. Från början kanske ett "accidentellt lärande" som visar sig relevant när man behöver den kunskap som det gav.
I psykoterapin sker ofta oavsiktllgt lärande som kan göra att människor utvecklar fobier och destruktiva handlingsmönster eller omvänt under terapins förlopp börjar se saker och ting på ett nytt sätt och tillägnar sig nya handlings- och tankemönster.
Vid djurexperiment avser man lärande som sker utan att man har gett någon förstärkning. Det kallas "latent lärande" därför att det inte sker genom förstärkning som kan observeras av andra (det vill säga av psykologer som gör djurexperiment).
I det som inom pedagogiken kallas informellt lärande ingår mer oavsiktligt lärande än i välstrukturerat formellt lärande.
Relaterade sökord: incidentellt lärande, informellt lärande, serendipity, Tolman.
["informellt lärande","incidentellt lärande","pedagogiken","incidentellt lärande","latent lärande","serendipity","Tolman",""]