observational learning [ˌɒbzəˈveɪʃənl ˈlɜːnɪŋ, USA-uttal: ˌɑbzɜːrˈveiʃənl ˈlərnɪŋ], vicarious learning [vɪˈkɛərɪəs eller vaɪkɛərɪəs ˈlɜːnɪŋ, USA-uttal: vɪˈkɛriəs eller vaɪˈkɛriəs ˈlərnɪŋ]
Lärande som sker enbart genom att iaktta hur något går till.
Observationslärande är ett begrepp som började användas mera allmänt på 1970- och 1980-talen när kognitiva teorier i psykologin (kognitivismen) tog över dominansen i psykologin från den klassiska behaviorismen och nybehaviorismen.
Albert Bandura (1925-2021), i början av 2000-talet rankad som en av världens främsta psykologer, kunde i flera experimentserier påvisa att människors sätt att uppfatta andras beteende och vad det leder till har en avgörande betydelse för deras lärande (modellärande, modelling).
I och med detta kom han att ifrågasätta B. F. Skinners teori om att det är möjligt att helt förklara djurs och människors beteende enbart genom att analysera deras beteende, de yttre stimuli som utlöser eller hämmar beteendet samt konsekvenserna av detta, så kallade förstärkningskontingenser (de tre-fem led som är villkor, contigencies of reinforcement, för att förstärkning av ett beteende ska ske).
I nutida svensk forskning har man gjort experiment med försökspersoner som får se en serie bilder, till exempel ansikten eller geometriska former. När vissa bilder visas, får de en svag men obehaglig elchock, så att de efterhand lär sig vilka bilder som är obehagliga och reagerar på dessa med rädsla. Om ytterligare försökspersoner är med som observatörer lär de sig reagera med rädsla på samma bilder enbart genom att observera.
Term med likartad betydelse: modellärande.
Relaterade sökord: beteendeanalys, instruerad inlärning, kognitiv psykologi, kognitiv psykoterapi, medkänsla, modellinlärning, samhörighet, social inlärningsteori.
["kognitiv psykologi","kognitiv psykoterapi","feedback","begrepp","kognitiva teorier","försökspersoner","kognitivismen","medkänsla","samhörighet","nybehaviorismen","behaviorismen","instruerad inlärning","behaviorism","kognitivism","Albert Bandura","stimuli","beteendet","konsekvenserna","modellärande","modellinlärning","förstärkningskontingenser","förstärkning","experiment","B. F. Skinners","beteendeanalys","lärande","beteende","kognitiv","social inlärningsteori","teori"]