Uppfattning som man får av andra personer när man ser dem, hör dem yttra sig, ser ett foto av dem eller ser vad de har uträttat.
I studier som gjordes på 1960-talet fann man att våra uppfattningar om andra bildas enligt tre olika "metoder":
- Relationsmetoden, som innebär att ordningsföljden på de intryck man får av en annan spelar stor roll. Förstahandsintrycket har sålunda en tendens att dröja sig kvar och kan få långvarig betydelse för hur man bedömer saker, händelser, personer och grupper.
- Den selektiva metoden, som innebär att vi endast uppmärksammar vissa iögonenfallande drag eller sådana som vi är speciellt känsliga för, till exempel hygien, frisyr, make-up, sex appeal, röst, kläder, hållning osv.
- Allsidighetsmetoden, som innebär att vi söker bilda oss en allsidig uppfattning om andra genom att kombinera och avväga de intryck som vi får.
Under 1970-talet intresserade man sig mycket för hur vi uppfattar ansiktsuttryck och icke-verbala uttryck över huvud taget.
Man upptäckte att människans ansiktsmuskler i hög grad styrs av hjärncentra för känsloreaktioner (det limbiska systemet). Det visade sig att vi dels reagerar spontant på vissa ansiktsuttryck som rynkade ögonbryn och nerdragna mungipor och omvänt på höjda ögonbryn och leenden, dels lär oss vad vissa ansiktsuttryck står för i fråga om personens humör, känsloreaktioner, attityder och motiv. Särskilt mimik (minspel) som uttrycker hot reagerar de flesta människor blixtsnabbt på innan de hinner bli medvetna om den rädsla eller skräck som väller upp inom dem. Mer om detta finns i artikeln i detta lexikon om grundaffekt.
Under 1980-talet bedrevs forskning om varför vi tycker om somliga och inte om andra.
I början av 2000-talet kunde ett flertal forskare konstatera att vi bedömer människor efter värme och kompetens. De som har dessa båda egenskaper (i sin utstrålning) har de flesta en tendens att gilla. De som utstrålar kyla och kompetens blir föremål för avståndstagande, ofta fientlighet. De som omvänt utstrålar värme men inte kompetens väcker medömkan och beskyddande impulser.
Här spelar dock fördomar stor roll. En del grupper i samhället uppfattas stereotypt som effektiva och kompetenta. Det gör att många oreflekterat reagerar på medlemmar i sådana grupper som kyliga och omvänt i fråga om medlemmar i grupper som stereotypt uppfattas som varmhjärtade och lite handfallna.
Synonymer:
A. Social perception (eng: social perception), som också har en annan innebörd.
B. Uppfattning av andra (eng: perception of others, impression of other people).
Relaterade sökord: A-skalan, attraktion, attributionsteori, förstahandsintryckets effekt, positionseffekt, primäreffekt, recencyeffekt, senaste intryckets effekt, stereotypi.
["attraktion","A-skalan","attributionsteori","förstahandsintryckets effekt","förstahandsintrycket","positionseffekt","recencyeffekt","senaste intryckets effekt","primäreffekt","limbiska systemet","social perception","emotion","selektiv","fördom","stereotypi","emotion","attityder","motiv","mimik"]