Ord i engelskspråkiga texter i någon av följande betydelser:
1. Att övertyga någon om något. (Substantiv saknas på svenska för denna betydelse.)
2. Övertalning, att övertala någon att tro eller göra något.
3.a. Förvissning, tro. b. Religiös eller annan lära. Tro i religiös bemärkelse.
Persuasion technique [pəˌsweɪʒn tɛkˈniːk]: metod att övertyga, påverkansmetod. Om reklam och propaganda och retorik. På engelska även: persuasive technique, persuasive technology. Mer om sådan teknik finns i nedanstående stycke om övertygande kommunikation.
Persuasive communication (övertygande framställning, övertygande kommunikation) syftar till att ge upphov till eller förändra åsikter, värderingar och attityder genom att övertyga (om något som man uppfattar som objektivt rätt) eller att övertala (om något som man gärna vill att den andre ska tro, tycka och tänka).
Med denna utgångspunkt söker man i reklam, propaganda och i rent informativa sammanhang att med text, bild och film så långt möjligt utgå från mottagarnas behov och perspektiv. "Världens mest köpta bil" är därför en vanligare formulering än "Världens mest sålda bil" även om just denna lilla finess i formuleringen i själva verket saknar informativ betydelse.
Mer effektiva medel för övertygande och övertalande kommunikation är till exempel dialog i interaktiva medier och publicering av kundrecensioner.
Enligt behavioristisk teori sker påverkan av åsikter, motiv och handlingssätt genom att man målmedvetet och konsekvent belönar avsedda reaktioner hos dem som man söker påverka eller övertyga.
Enligt nyare studier har trovärdighet, saklighet, konsekvens och grad av auktoritet hos den som vill övertyga andra en avgörande betydelse, samt motiv som appellerar till dem som man vill övertyga om något, till exempel när den man söker övertyga om något känner sig osäker och gärna vill ha förslag från någon man litar på.
Relaterade sökord: appellform, emotionell marknadsföring, falskt medvetande, kommunikation, perspektiv, propaganda, reframing, reklampsykologi, talhandling, varumärke.
Ordformer:
Adjektiv: 1. persuasive: övertygande, 2. persuadable [pəˈsweɪdəbl]: övertalningsbar, medgörlig, lätt att övertyga.
Verb: persuade.
Etymologi:
Latin: persuadere {uttal: persvade´re} 'vertala: av per- + suadere 'råda', 'övertala': av ett ord som gett det svenska 'söt'. Man "sockrar" sitt budskap
["värderingar","attityder","reklam","informativa","informativ","propaganda","motiv","falskt medvetande","kommunikation","reframing","behavioristisk teori>>behaviorism","värdering","appellform","dialog","interaktiva","behov","perspektiv","reklampsykologi","emotionell marknadsföring","talhandling","varumärke",""]