psychographics [ˌsaɪkəʊˈɡræfɪks]
1. Metod för sammanställning av människors personlighetsegenskaper, politiska åsikter, religiösa tillhörighet, attityder, intressen och livsstil. Vanligen beträffande olika grupperingar eller kategorier av människor efter ålder, kön, boende, utbildning, yrke och annan information som man kan samla in.
2. Användning av information (så gott som uteslutande från nätbaserade aktiviteter som sökningar och gillanden på Facebook) för marknadsföring av varor och åsikter.
Så kallade psykografiska profiler (eng: psychographic profiles) erhålls i marknadssegmentering (eng: market segmentation) genom att man för olika grupper i befolkningen, så kallad psykografisk segmentering (eng: psychographic segmentation), identifierar deras
- aktiviteter, intressen, åsikter – eller uppfattningar (eng: activities, interests, opinions, AIOs),
- attityder (eng: attitudes),
- värderingar (eng: values),
- beteende (eng: behavior), hur de reagerar på vissa typer av händelser, reklam, nyheter, skvaller och så vidare.
eller deras
- personlighetsegenskaper (eng: personality traits),
- livsstil (eng: lifestyle),
- sociala status (eng: social status),
- AIO (se ovan),
- attityder (eng: attitudes).
Eller ett annat urval av kännetecken, gjort utifrån vilka egenskaper som man bedömer mest relevanta med hänsyn till den aktuella marknadsföringen.
Ordet 'psykometri' används ibland som liktydigt med 'psykografik'.
Relaterade sökord: AIO, kids, persona, psykobiografi, psykografi, segmenteringsmodell, target marketing.
["psykobiografi","personlighetsegenskaper","kategorier","intressen","livsstil","profiler","marknadsföring","target marketing","psykometri","attityder","värderingar","persona","segmenteringsmodell","marknadssegmentering","beteende","AIOs","AIO","kids","personlighetsegenskaper","livsstil","sociala status>>social status","attityder","psykografi","",""]