psychographics [ˌsaɪkəʊˈɡræfɪks]
1. Metod för sammanställning av människors personlighetsegenskaper, politiska åsikter, religiösa tillhörighet, attityder, intressen och livsstil. Vanligen beträffande olika grupperingar eller kategorier av människor efter ålder, kön, boende, utbildning, yrke och annan information som man kan samla in.
2. Användning av information (så gott som uteslutande från nätbaserade aktiviteter som sökningar och gillanden på Facebook) för marknadsföring av varor och åsikter.
Så kallade psykografiska profiler (eng: psychographic profiles) erhålls i marknadssegmentering (eng: market segmentation) genom att man för olika grupper i befolkningen, så kallad psykografisk segmentering, identifierar deras
- aktiviteter, intressen, åsikter (eng: activities, interests, opinions, AIOs),
- attityder (eng: attitudes),
- värderingar (eng: values),
- beteende (eng: behavior), hur de reagerar på vissa typer av händelser, reklam, nyheter, skvaller och så vidare.
Ordet 'psykometri' används ibland som liktydigt med 'psykografik'.
Relaterade sökord: kids, persona, psykobiografi, psykografi, segmenteringsmodell.
["psykobiografi","personlighetsegenskaper","kategorier","intressen","livsstil","profiler","marknadsföring","psykometri","attityder","värderingar","persona","segmenteringsmodell","beteende","kids","",""]