Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "reflekterande abstraktion":
reflekterande abstraktion
reflective abstraction [rɪˈflektɪv abstraction].
Franska: abstraction réfléchissante, ordagrant: reflekterande abstraktion, reflekterande abstraherande, ofta översatt till engelska med reflecting abstraction, till exempel i titeln på Piagets arbete Recherches sur l'abstraction reflechissante (1977): Studies in Reflecting Abstraction (2000).
När individen reflekterar över sitt sätt att göra allt mer abstrakta tankeoperationer kallas detta metareflektion (franska: métaréflexion, eng: metareflection). Det franska och engelska ordet abstraction har här betydelse av verb, abstracting, och översätts därför ofta med den svenska verbformen 'abstraherande' eller substantivet 'abstrahering'.
Den reflekterande abstraheringen (ett reflekterande abstraherande) gör enligt Jean Piaget (1896-1980) och hans medarbetare att barn och ungdomar, även vuxna, lär sig att göra allt mer abstrakta tankeoperationer och därigenom komma över i avancerade sätt att fungera kognitivt, till exempel från kulram till uppställningar på papper med siffror och symboler för de fyra räknesätten, från denna typ av matematiska beräkningar till algebra som när vi lär oss hantera tankeoperationer i form av (a+b)(a+b) och förstå att a+b gånger a+b är detsamma som a2+b2+2ab samt att a och b är variabler som gäller alla tal.
Två typer av kognitiv förändring och utveckling
Ackommodation får barnet att ändra sitt sätt att tänka när det inte kan förstå och lösa problem genom att assimilera det nya in i redan existerande tankebanor utan måste förändra dessa ("ackommodera dem") så att de fungerar för de nya typerna av problem. Det gäller till exempel att skilja mellan stickande och icke-stickande insekter. Ett barn kan plötsligt komma fram till att inte alla med uniform är poliser, en ackommodationj av tidigare tankemönster, och genom fortsatt ackommodation gå vidare och förstå nästa högre begrepp, uniformering, vilket då också gäller skolmössor och läkares vita rockar.
Den andra typen, reflekterande abstraktion, ett begrepp som presenterades mera allmänt först på 1970-talet, gäller inte begrepp av enskilda fenomen utan sättet att tänka och dra slutsatser. Tag som exempel multiplikation. Barn förstår först rent konkret att det är upprepad addition. Ur denna tankeoperation utvecklas därefter en mer abstrakt. De upptäcker att detta med upprepad addition kan sammanfattas i formeln x*n och då lätt se t ex att 6*9 är lika med 6*10 minus 6 = 54. Det har därmed skett en reflekterande abstraktion, ett abstraherande som inte gäller kategorisering av föremål och annat åskådligt utan i sättet att reflektera (detta ord i betydelsen "utföra tankeoperationer").
Följande experiment kan belysa denna form av reflekterande abstraktion. Pat, en flicka i femårsåldern. får ett antal röda och gröna brickor att stapla i två pelare, en för varje färg. Frågan är hur många med två av gröna som krävs för att få en lika hög pelare som en pelare som består av två gånger tre röda brickor. Hon upptäcker till sin förvåning att pelarna blir lika höga när den ena pelaren har två gånger tre brickor och andra bara tre gånger två. Hon bara räknade brickorna och fann rent åskådligt (empiriskt, inte logiskt) att det var sex brickor i varje pelare. Vas, en flicka nära 10 år gammal, kan reflektera över sitt tidigare sätt att räkna samman brickorna och upptäcker i sitt eget tänkande att hon nu räknar 2x3 och klart ser att detta är detsamma som 3x2.
Det är, säger Piaget, reflekterad abstraktion, ett resultat av reflekterande abstraherande.
Fyra typer av abstraktion enligt Piaget
För att göra den reflekterande abstraktionen mer nyanserad skilde Piaget mellan fyra olika typer av abstraktion (abstraherande):
1. Den rent empiriska som består att man upptäcker på vilket sätt en viss kategori fenomen är lika: frukt skiljer sig från grönsaker, ett abstraherande som är ren kategorisering.
2. Den första typen av reflekterande abstraktion består i att man kan tillämpa vad man lärt sig på ett område på ett nytt område som när man kan dela upp saker och ting, händelser, situationer osv på olika kategorier.
3. De andra typen av reflekterande abstraktion består i att man reflekterar över vad man gjort och hur det går till att kategorisera, en så kallad reflekterad abstraktion (eng: reflected abstraction, franska: abstraction réfléchie).
4. Den tredje typen av reflekterande abstraktion består i att man kan se att de siffror som man använder på ett papper eller en miniräknare fungerar på samma sätt som brickor som man staplar i form av pelare av lika eller olika höjd.
Relaterade sökord: abduktion, abstrahera, figurativ kunskap, Jean Piaget, reflektion.
["proximal utvecklingszon","kognitivt","abduktion","figurativ kunskap","kategorisering","ackommodation","Jean Piaget","abstrakta tankeoperationer","abstrahera","reflektion"]