1. Att genomföra en uppgift genom att i själva utförandet låta sig inspireras att lösa uppgiften så ändamålsenligt som möjligt.
Uttrycket (med bindestreck mellan orden) lanserades av den US-amerikanske organisationsforskaren Donald Schön 1983 i boken The reflective practitioner.
Schön gick där till angrepp mot den då och under de närmast föregående årtiondena dominerande föreställningen att professionella ska basera sina åtgärder på de generaliseringar som forskare kommer fram till och presenterar som evidensbaserad kunskap
Schön hävdade att yrkesutövare i alla branscher framför allt bör eftersträva att lösa sina uppgifter kreativt med sikte på att finna de bästa lösningarna. (Så har det också blivit i de amerikanska och svenska psykologförbundens dokument om evidensbaserad psykologisk praktik.)
Enligt Schöns teori om kunskapsbildning är det professionellas uppgift att utforma egna strategier och metoder i sitt praktiska arbete. Att bara tillämpa kunskap och följa föreskrifter gäller för biträdande personal. Professionellas roll är att vara ledande i kunskaps- och metodutveckling inom sin specialitet.
Han betonade också att nya sätt att se på en situation och nya sätt att agera i den bör ta form såväl med som utan medveten reflektion, intuitivt, impulsivt. Medveten reflektion kan i många fall vara till mer skada än nytta genom att störa det tanke- och handlingsmönster man har eller håller på att utveckla.
Bindestrecken mellan orden är viktiga i Schöns framställning. De anger att reflekterandet är en del av själva åtgärden som vidtas: en innovativ process, som är kognitiv, emotionell, intuitiv, värderande och kreativ.
2. Många har senare använt uttrycket reflektion-i-handling med eller utan bindestreck, fast vanligen i andra betydelser. Det verkar som om Donald Schöns syn på kunskapsutveckling är främmande, kanske helt obegriplig och stötande, för den grupp professionella som han är kritisk mot: de som utgår från att professionalism består i att tillämpa sådant som går att hitta i kursböcker, handböcker och vetenskapliga artiklar.
3. En del av dem som känner sig osäkra på vad Schön menade med sitt med bindestreck försedda uttryck, reflection-in-action, använder i stället uttryck som reflektion i praktiken (eng: reflection in practice) och kan då stanna kvar i den kunskapssyn som Schön kritiserar.
I de flesta framställningar som finns på nätet betyder därför reflection in practice motsatsen till vad Schön menade med reflection-in-action.
Relaterade sökord: agilitet, dynamiskt lärande, dynamiskt minne, praktikerkunskap, kunskap, problembaserat lärande, reflekterande praktik, reflektion, reflektion-över-handling, tankeledarskap, Teori U, tyst kunskap, vetenskap och konst.
Verbformer på engelska: reflect-in-action, reflects-in-action, reflecting-in-action, reflected-in-action.
["Donald Schön","dynamiskt lärande","intuitivt","intuitiv","evidensbaserad","generaliseringar","praktikerkunskap","dynamiskt minne","tankeledarskap","tyst kunskap","vetenskap och konst","evidensbaserad psykologisk praktik","kunskap","Teori U","problembaserat lärande","reflekterande praktik","reflektion-över-handling","reflektion","agilitet"]