advertising psychology [ˈædvətaɪzɪŋ saɪˈkɒlədʒɪ], psychology of advertising
Gren av psykologin som gäller studiet av hur människor reagerar på olika innehåll och form i reklam för varor och tjänster.
Med psykologiska metoder som experiment, intervjuer, frågeformulär och försök med olika media som annonser, affischer, broschyrer, TV- och radioreklam söker man få svar på frågor som vad är det som väcker människors uppmärksamhet, vad är det som skapar en positiv attityd till olika typer av tjänster och varor, hur får man människor att bestämma sig för att beställa och köpa.
Centrala delar av psykologin är attitydforskningen och handlingsteori, bland andra teorin om planerat beteende och teorin om överlagt beteende.
John B. Watsons teori om att man kan få människor att reagera positivt till vad som helst genom betingning fick på 1920-talet stor betydelse för utveckling av reklampsykologin.
Under 2010-talet blev det allt vanligare med riktad reklam i form av annonser som man med hjälp av cookies kunde styra direkt till människor vars levnadsvanor man identifierat. En sådan personaliserad marknadsföring var effektiv ur många synpunkter. Annonser på nätet nådde människor som kunde vara intresserade och kunde utformas utifrån vad man kunde lära sig om deras sätt att läsa annonser, attityder och värderingar. Detta insamlande av data om enskilda människor var emellertid olagligt och stoppades i början av 2020-talet.
The advertising industry: reklambranschen.
Relaterade sökord: attityd, fokusgrupp, förväntan-värde-teorin, kognitiv dissonans, kommunikation, kommunikationspsykologi, marknadsundersökning, propaganda, varumärke, John B. Watson.
Stavas i USA även med 'z' i stället för 's': advertize, advertizing, advertizement.
["kommunikationspsykologi","experiment","intervjuer","frågeformulär","kommunikation","handlingsteori","beteende","uppmärksamhet","psykologin","betingning","marknadsundersökning","uppmärksamhet","attityd","fokusgrupp","förväntan-värde-teorin","kognitiv dissonans","personaliserad","marknadsföring","propaganda","konsolidering","John B. Watson","varumärke"]