Att på nytt befästa ett intryck i minnet.
Detta andra befästande av något som man minns sedan tidigare har en annan karaktär än den första konsolideringen. Det förstärker lättheten att komma åt det man söker i minnet. I många fall ges en delvis ny mening åt det vetande man redan har.
Repetitioner som elever och studenter gör av tidigare inlärt material har dessa två syften, att förbättra åtkomsten av det inlärda och att sätta olika delar av det i relation till varandra så att nya kopplingar och ny förståelse uppstår.
Nutida neurovetenskaplig forskning, särskilt den som är förknippad med namn som Joseph LeDoux, Karim Nader, Glenn Schafe och Liz Phelps, visar att rekonsolidering inte bara befäster intrycken. När man tar fram kunskaper och minnen i "medvetandet" kan de både befästas och förändras (förvanskas). Rekonsolidering måste därför betraktas som en fysiologiskt (och kemiskt) labil process. Minnet är mycket mer dynamiskt än man förstod i traditionell minnesforskning.
Försök både på djur och människor visar att traumatiska minnen kan rekonsolideras inom sex timmar efter det att man aktualiserat dem. Hos människor kan de påverkas med kognitiv terapi, vilket sker genom att man får människor att omtolka intrycken så att de inte längre väcker ångestkänslor. Vid försök på djur kan man använda kemiska medel för att eliminera tidigare betingning som gjort att vissa stimuli framkallat reaktioner av rädsla och undvikande hos dem.
Enligt psykodynamisk teori sker rekonsolidering även omedvetet, vilket gör att minnen förvrängs utan att de görs medvetna.
Vad den nya neuroforskningen visar är att man kan hjälpa människor med bortträngda minnen på ett annat sätt än som Sigmund Freud (1856-1939) gjorde det med fria associationer.
Man kan direkt och avsiktligt upplösa tidigare ångestuppväckande konsolidering och i stället göra minnena neutrala eller positiva. Det är detta som händer mer spontant hos människor som känner att de går styrkta ur svåra traumatiska upplevelser.
Relaterade sökord: censur, dynamiskt minne, falskt minnessyndrom, fördelat lärande, hermeneutisk cirkel, Kolbs inlärningsteori, konsolidering, latent lärande, mind-body syndrome, minne, psykodynamisk, resiliens.
Etymologi:
Latin: re- 'åter' + consolidare {uttal: kånnsållida´re} befästa, av con- 'med-' + solidare {uttal: sållida´re} 'täta', 'stärka', 'etablera'.
["hermeneutisk cirkel","latent lärande","fördelat lärande","Kolbs inlärningsteori","mind-body syndrome","falskt minnessyndrom","traumatiska","betingning","resiliens","undvikande>>undvikandestrategi","kognitiv terapi>>kognitiv psykoterapi","neurovetenskaplig","psykodynamisk","Sigmund Freud","fria associationer","dynamiskt minne","censur","konsolideringen","konsolidering","omedvetet","ångestkänslor>>ångest","stimuli","minne"]