1. Relationell pedagogik i en första betydelse av termen avser ett sätt hos lärare och elever att vara i förhållande till varande präglat av ömsesidig respekt, personligt sätt att umgås, öppenhet och delat beslutsfattande. Kunskap, omtanke och fostran ingår i en helhet.
Förtroendefulla och kreativa relationer görs till grund för barns och ungas lärande och utveckling.
Ordet möte är centralt i relationell pedagogik i betydelsen känsla av nära gemenskap, samhörighet – ett existentialistiskt tema.
Lärare och elev, handledare och adept går gemensamt in i ett lärande som består i en kunskapsutveckling anpassad till lärares och de lärandes förutsättningar att bredda och fördjupa kunskap och skicklighet som är relevant för deras nuvarande och kommande livs-, studie- och arbetssituation.
Denna aspekt av lärandet kallas subjektifiering (eng: subjectification).
På det sättet skapas ett livslångt engagemang i lärande. Det gör att människor när de väl är mogna för ny kunskap och förmåga upplever lärandet som en meningsfull del av deras liv.
Det är en pedagogik som har rötter hos tänkare som Martin Buber och Hannah Arendt, psykologer som George Herbert Mead och pedagoger som John Dewey.
Mer om relationell pedagogik i denna första betydelse av termen finns [exturl:här|http://relationellpedagogik.se/fyra%20niv%C3%A5er.html] (öppnas i nytt fönster).
2. I en andra betydelse av termen avses en riktning med många förgreningar inom pedagogik och utbildningsvetenskap som bygger på uppfattningen att många människor från låg till hög ålder får ut mycket mer av sitt lärande om de lär tillsammans med andra i ett kollektivt lärande som de då kallar relationellt lärande.
3. I några varianter av begreppet relationell pedagogik ingår föreställningar om ett kollektivt medvetande, en transpersonell värld som vi gemensamt kan ta del i och på det sättet förverkliga oss själva i en gemenskap av uppfattningar, faktakunskaper, tolkningar, värderingar och förhållningssätt.
4. Vetenskapen om olika former av hur lärare och de lärande relaterar till varandra och om olika former av relationell pedagogik som modell för utformning av undervisning och lärande.
Relaterade sökord: noosfär, pedagogisk relationalitet, posthumanism, relationell, relationism, relationskompetens, transpersonell psykologi.
Terminologi: Att det heter 'relationell pedagogik' i stället för 'relationspedagogik' hänger samman med att det är fråga om en pedagogik som är relationsbaserad, relationsinriktad och inte om metoder för hur man bäst ska undervisa om relationer.
Termen 'relationell' har dessutom fått en speciellt innebörd i nutida filosofi, psykologi och pedagogik. Mer om detta finns i artiklar i detta lexikon om 'relationell', 'relationell psykologi', 'relationell psykoanalys', 'relationism'.
["kollektivt medvetande","transpersonell","relationellt lärande","kollektivt lärande","noosfär","gemenskap","värderingar","förhållningssätt","relationism","förverkliga>>självförverkligande","transpersonell psykologi","posthumanism","existentialistisk","relationskompetens","subjektifiering","pedagogisk relationalitet","relationell psykologi","relationell psykoanalys","relationism","tema","möte","Martin Buber","George Herbert Mead","John Dewey","relationell","lärande"]