Enligt Jean Piaget (1896-1980) börjar den kognitiva utvecklingen (eng: cognitive development) i människans liv med ett sensomotoriskt stadium (eng: the sensorimotor stage of cognitive development). Det sträcker sig från födelsen till omkring 24:e månaden.
Piaget urskilde 6 olika faser av utveckling inom detta stadium.
Barnets primära reflexer att gripa, fäkta med armar och ben, suga, spotta, kräkas, kissa, bajsa, vända bort ansiktet när det matas och så vidare övergår i allt mer styrda rörelsemönster (eng: motor schemas, motor schemata).
Samtidigt uppfattar barnet alltmer av det som finns och rör sig i dess omvärld och kan samordna sina sätt att uppfatta (eng: mental schemas, mental schemata) med sina rörelsemönster.
Efterhand får barnet god kontroll över båda dessa typer av scheman och klarar att samordna dem på ett funktionellt sätt. Därmed övergår den sensorisk-motoriska perioden i en vad man i nutida psykologi skulle kalla en perceptuell-motorisk period.
Relaterade sökord: Jean Piaget, genetisk strukturalism, kognitiv utveckling, schema, Motorisk-perceptuell utvecklingsskala, neurokognitiv funktion, perception, utvecklingspsykologi.
På franska: la période de l'intelligence sensori-motrice, la période sensori-motrice, la période sensorimotrice, le stade de l'intelligence sensori-motrice, le stade de l'intelligence sensorimotrice.
["Jean Piaget","genetisk strukturalism","kognitiva utvecklingen","kognitiv utveckling","funktionellt","reflexer","scheman","schema","utvecklingspsykologi","Motorisk-perceptuell utvecklingsskala","neurokognitiv funktion","perception"]