1. simulation theory [ˌsɪmjʊˈleɪʃən θɪərɪ, USA-uttal av theory även:ˈθɪri]
2. the simulation argument [ðə ˌsɪmjʊˈleɪʃən ˈɑːɡjumənt], the simulation hypothesis [ðə ˌsɪmjʊˈleɪʃən haɪˈpɒθəsɪs]
1. Teori om hur det kan komma sig att vi människor förstår varandras sätt att vara, tänka, känna och sträva. Enligt simulationsteorin kan inlevelse och empati förklaras av den förmåga som de flesta människor har att sätta sig in i andras situation och simulera deras reaktioner.
2. Simuleringshypotesen, simuleringsargumentet, simuleringsteorin: teorin att allting existerar som en datorsimulering, det vill säga som en virtuell verklighet, en fantasi eller en illusion. Det är en nutida version av den monadologi som framställdes av den tyske filosofen Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646-1716), i vår tid baserad på vår kunskap om hur datorer kan simulera verkliga ting och händelseförlopp.
Läs mer om denna [exturl:teori|https://www.simulation-argument.com/matrix] som den framställs av dess främste företrädare, den svenskfödde professorn i filosofi vid Oxforduniversitetet, Nick Bostrom (f 1973).
Relaterade sökord:
1. affektintoning, reflektiv funktion, simulering, spegelneuron, spegelsjälvet, teori-teorin.
2. konstruktivism, Leibniz, monad, nyplatonism, ontologi, psykofysisk parallellism, subjektivism, virtuell verklighet.
["simulering","reflektiv funktion","spegelneuron","spegelsjälvet","affektintoning","konstruktivism","teori-teorin","simulera","empati","Leibniz","monad","nyplatonism","ontologi","psykofysisk parallellism","subjektivism","virtuell verklighet"]