I beteendevetenskaplig betydelse är situationen de omständigheter som råder på en viss plats och under en given tidrymd som djur eller människor kan uppfatta och reagera på, vare sig de befinner sig i dem eller utanför dem.
Den amerikanske psykologen Edward Lee Thorndike (1874-1949) använde begreppet situation om de stimuli som tillsammans fick hans försöksdjur att avge de responser som ledde till att de nådde ett sitt mål för sitt beteende, "ett tillfredsställande sakernas tillstånd" (a satisfying state of affairs) eller alternativt att undvika sådant som ledde till obehag (discomfort).
Vi möter dagligen ett mycket stort antal situationer i vilka vi ibland är aktörer och ibland endast iakttagare. Man skiljer vanligen mellan objektiva och subjektiva (eller psykologiska) situationer. De senare är psykologiskt viktigare, eftersom det är den innebörd och vikt som individer tillmäter en viss situation, situationsperceptionen, som bestämmer hur de reagerar och agerar i den.
Den tolkning som en människa ger en specifik situation beror på en mängd faktorer, till exempel värderingar, intressen, tidigare erfarenheter, aktuella känslotillstånd och sinnesstämningar.
En aktuell diskussionsfråga i den psykologiska forskningen är hur konsekvent, konsistent, människors beteende är från en situation till en annan.
Relaterade sökord: definitionen av situationen, diskriminativ stimulus, interaktionism, interaktionistisk psykologi, mening, situationism.
Ordformer:
Adjektiv som beteendevetenskaplig term: 'situationell' (genom inflytande från eng: situational) i betydelsen 'situationsbetingad', 'situationsinriktad'.
["interaktionism","interaktionistisk psykologi","situationism","Edward Lee Thorndike","stimuli","responser","mening","definitionen av situationen","diskriminativ stimulus"]