1.a. Förvärvande av sociala beteenden med hjälp av lärande enligt principerna för betingning, förstärkning och utsläckning.
1.b. Förvärvande av sociala beteenden med hjälp av lärande som sker genom observation av andras beteende och hur detta fungerar, så kallad observationslärande, modellering.
2. Lärande i ett socialt sammanhang. Socialt lärande är i denna betydelse av termen allt lärande som sker socialt, det vill säga genom observation, rolltagande, samspel, inlevelse och så vidare. Det är motsatsen till teorin inom behaviorismen att lärande sker genom att vissa och inte andra beteenden får förstärkning.
Socialt lärande i betydelse 1 är en term som används när man menar att socialt beteende förvärvas genom lärprocesser och inte genom utveckling av genetiskt betingade egenskaper för socialt beteende och inte har sin grund i sådant som anknytning eller identifikation.
Social lärande i betydelse 2 är en term som används när man menar att beteenden, färdigheter och även uppfattningar om saker och ting lärs in genom att man imiterar andra och reflekterar över eget och andras beteende, sätt att tänka och förhålla sig, sätt att göra saker med mera.
Det är dock felaktigt att påstå att "allt lärande sker i sociala sammanhang". Men det är ändå så, att forskning visar otvetydigt att lärande i aktivt samspel med andra ger bättre resultat än traditionell undervisning.
Känslolivets roll för socialt lärande
Eftersom känsloreglering spelar stor roll i sociala kontakter brukar man slå ihop "socialt och emotionellt lärande" ("social och emotionell inlärning") till ett gemensamt fenomen, på engelska: social and emotional learning (SEL).
Mer information finns under sökordet social inlärningsteori.
Andra relaterade sökord: fortbildning, modellärande, problembaserat lärande, social identitet, social överföring, sociobiologi, sociokulturell, symbolisk interaktionism.
["modellering","modellärande","social inlärningsteori","sociokulturell","rolltagande","behaviorismen","social identitet,","utsläckning","fortbildning","problembaserat lärande","beteenden","beteende","förstärkning","observationslärande","anknytning","identifikation","betingning","sociobiologi","symbolisk interaktionism","social överföring",""]