På svenska förekommer även översättningar av social influence av typen "socialt inflytande" (som normalt står för endast en viss form av social påverkan) och "social influens" (som är sällsynt).
Sedan mitten av 2010-talet har ordet influencer blivit vanligt om person som har många följare i sociala medier och därigenom får stora möjligheter att utöva inflytande i opinionsbildning och marknadsföring.
Social påverkan är en term som används av alla typer av förändring i en persons eller grupps sätt att vara, tänka, känna, vilja och agera, som har sin grund i något i den sociala omgivningen eller omvärlden. Hit hör compliance, konformitet, lydnad och trots i fråga om bland annat konsumtionsvanor, klädsel, etikett, moral, religiös tro, politisk uppfattning och så vidare.
Viss social påverkan sker på ett automatiskt och oreflekterat sätt genom imitation, annat genom grupptryck (normativ social påverkan, normativt socialt inflytande), åter annat genom att man litar på andras bedömningar (informativ social påverkan, informativt socialt inflytande).
Flockbeteende är ytterligare en typ av social påverkan som har sin grund i direkta reaktioner på omgivande människors beteende av liknande slag som i en djurflock.
Tack vare vår förmåga att bearbeta de omedelbara intrycken kognitivt sker en bedömning av flera aspekter av de omgivande människornas trovärdighet: utgör de en majoritet eller minoritet, är de av samma sort som man själv eller en helt annan grupp, har de auktoritet eller följer de blint vad som sägs och görs, känns det obehagligt eller naturligt att avvika från flockens beteende?
Relaterade sökord: beteendeinriktad finansforskning, flockbeteende, gruppsykologi, grupptryck, lydnadsexperiment, konformitetsexperiment, masspsykos, massuggestion, påverkan, smågruppsforskning, sociala bedömningsteorin, social facilitering, social kontroll.
["compliance","trots","social facilitering","masspsykos","massuggestion","social kontroll","moral","konformitetsexperiment","konformitet","beteendeinriktad finansforskning","gruppsykologi","normativ","flockbeteende","grupptryck","lydnadsexperiment","konformitetsexperiment","smågruppsforskning","sociala bedömningsteorin","marknadsföring","påverkan"]