language growth [ˈlæŋɡwɪdʒ ɡrəʊθ], language development [ˈlæŋɡwɪdʒ dɪˈveləpmənt], language acquisition [ˈlæŋɡwɪdʒ ˌækwɪˈzɪʃn]
Enligt behavioristerna kan språkinlärning förklaras som instrumentell inlärning och använder därför termen language acquisition ("språkförvärv"). Barnet avger ljud i form av joller. Snart upptäcker barnet att när det ger ifrån sig ljud i stil med "mamma" lyckas det fånga och hålla kvar moderns uppmärksamhet. Detta ger en förstärkning av den ljudkombination som barnet av en slump åstadkom, varför den upprepas och efter hand kommer att knytas allt fastare till moderns person, till känslor av rädsla och trygghet, respekt och tillgivenhet. Språket blir för barnet ett medel att uppnå fördelar, att handskas med situationer.
Enligt den amerikanske språkforskaren Noam Chomsky (f 1928), professor emeritus vid Massachusetts Institute of Technology i Cambridge, föds barnet med nervcentra i hjärnan vilka är så byggda att vissa regler (för ordbildning, meningsbyggnad och omvandling av satser från aktiva till passiva, från direkt till indirekt tal, från indikativ till imperativ och så vidare) lätt uppfattas och tillämpas.
Enligt språkforskaren Roger Brown (1925-1997), professor vid Harvarduniversitetet 1962-1995, en av pionjärerna inom språkpsykologin, påminner barnets språkinlärning mer om fostrets biologiska utveckling än om inlärning av betingade reflexer. En viktig faktor i utvecklingen är mognad i hjärnans språkcentra. Att språket har en biologisk grund i hjärnans konstruktion innebär ingalunda att språkträning skulle vara oväsentlig. Tvärtom mognar och utvecklas språkfunktionerna genom de ständiga samtal som barn för med sina föräldrar och jämnåriga.
Relaterade sökord: epigenes, fördröjd, generativ grammatik, neurodevelopmental disorders, psykolingvistik, språksociologi, verbal community.
["Noam Chomsky","generativ grammatik","psykolingvistik","språksociologi","fördröjd","verbal community","neurodevelopmental disorders","epigenes"]