stimulus-response theory [ˈstɪmjələs rɪˈspɒns ˈθɪəri, i USA även: ~ ~ ˈθɪri], S-R theory [es ɑː ˈθɪəri, i USA även: ~ ~ θɪri], stimulus-response model
Sådan psykologi som begränsar sin forskning och teoribildning till sambanden mellan stimuli och de reaktioner som följer på dessa (hos djur och människor).
Begreppet S-R-teori infördes 1898 av den amerikanske psykologen Edward Lee Thorndike (1874-1949).
Det kan missuppfattas som att en viss stimulus är en direkt orsak till en viss respons. Men i själva verket finns det redan en reaktion eller ett reaktionsmönster latent hos individen. Stimulus har därför endast rollen av utlösande faktor, en så kallad trigger.
Stimulus och respons centrala begrepp i behaviorismen
Inom behaviorismen har man eftersträvat att beskriva allt beteende i termer av stimuli och responser utan att gå in på vad djur och människor uppfattar och upplever.
Man noterar vilka saker och händelser i individers omgivning som djur och människor reagerar på med någon typ av rörelse , likaså de konsekvenser som rörelserna får för dem. Man kan då konstatera att rörelser (responser) som får gynnsamma konsekvenser upprepas (med viss frekvens). Det förklarar enligt den klassiska behaviorismen under 1900-talet allt lärande.
Den behavioristiska terminologin behölls i stor utsträckning även i den reformerade behaviorism, som utformades på 1930-, 1940- och 1950-talen av B. F. Skinner. Men han skilde mellan beteenden som uppkommer spontant utan stimuli, så kallade emitterade, det vill säga spontant avgivna (eng: emitted), och sådana som väcks (eng: elicited) av stimuli.
Relaterade sökord: behaviorism, dynamisk psykologi, S-H-R, S-O-R, trigger.
["stimulus-responsförlopp","Edward Lee Thorndike","stimulus-responsförlopp","behaviorismen","behaviorism","beteenden","beteende","stimulus","stimuli","orsak>>kausalitet","responser","dynamisk psykologi","S-H-R","S-O-R","trigger","B. F. Skinner",""]