Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 11 500 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "strategi":
strategi
strategy [ˈstrætədʒi]
1. a. Övergripande planering i krig.
1. b. Långsiktigt övergripande tillvägagångssätt i olika sammanhang. Strategin är den allmänna inriktning som man följer för att nå outtalade eller uttalade syften.
De olika uppgifter som måste utföras för att de övergripande målen eller syftena ska nås löses av underordnade organ på en mellannivå som kallas taktisk nivå. Själva utförandet sker rent konkret på så kallad operativ nivå.
Att välja en viss behandlingsstrategi (eng: intervention strategy) innebär att man inriktar sig på att nå vissa mål, använda vissa åtgärder och metoder, bestämma behandlingstillfällen med mera liknande i medvetande om att man efterhand som interventionen fortskrider kan göra andra och helt nya val.
I spelteori föreskriver vald strategi exakt vilka val som ska göras i olika tänkbara situationer.
2. Utformad plan för en strategi (eng: strategic plan) eller möjlig strategi.
"Första strategin" och "andra strategin" är uttryck som används om såväl själva utformningen av olika steg i utformningen av övergripande handlingsplaner som dessa planer.
Strategiformulering/strategiformering
Ordet formulation på engelska har liksom ordet 'formulering' på svenska dubbelbetydelsen a. utformning, b. formulering i text (och diagram med mera), en så kallad handlingsplan.
Detta har gett upphov till de båda orden strategiformering (eng: strategy formation, strategy forming) och strategiformulering (eng: strategy formulation). Det förstnämnda är visserligen tveksamt ur svenskspråklig synpunkt men vanligt i framställningar om utformning av strategier i betydelsen strategiplanering.
De olika varianterna kan i olika svenska och engelskspråkiga texter och ibland i en och samma text ha antingen skilda betydelser eller användas om varandra utan åtskillnad. Det kan bero på hur mycket man skiljer mellan arbetet på att i tanken utforma och att på ett papper eller en datorskärm framställa (och kanske samtidigt designa) en strategi.
Att skapa en strategi
En strategi är utformad och även formulerad som riktlinjer som bör följas i syfte att nå uppställda mål.
Inom ramen för dessa riktlinjer väljer man sedan i verksamhetens olika enheter en taktik att nå målen, det vill säga tillvägagångssätt (på den taktiska nivån) som i sin tur leder till val och tillämpning av speciella metoder (på den operativa nivån).
Strategiformering/strategiformulering/strategiplanering (eng: strategizing) styrs av inriktning på fördelar som man kan vinna och identifiering av möjligheter att organisera och leda verksamheten.
Mer utförligt kan strategiplanering beskrivas som val av befintliga och skapande av nya metoder och organisationsformer som är de bäst avpassade att i samhället eller på en marknad nå uppställda mål.
I många fall är det önskvärt eller nödvändigt ur organisationssynpunkt att från början utforma en strategi så klart och detaljrikt som möjligt. I andra fall är det lämpligare att låta strategin växa fram efterhand som man märker vad som fungerar och inte fungerar och med hänsyn till nya möjligheter som yppar sig.
Det finns inga säkra modeller för hur man ska arbeta fram en strategi eller ändra en strategi för en viss verksamhet. Strategiformering och strategiformulering är kreativa processer som kräver alternativseende och förmåga att komma på nya sätt att organisera och leda en verksamhet.
Strategiformulering och strategiplanering är på det sättet en del av det strategiska arbetet (eng: the strategy management, se nedan) samtidigt som det är något som äger rum på ett plan ovanför, ett metaplan.
Strategiformeringsprocess (eng: process of strategy formation, process of strategy forming, process of forming a strategy, strategic planning process, strategizing): de olika stegen eller faserna i utformning av en strategi.
Man urskiljer olika steg i strategiplaneringsprocessen efter att ha fastställt syfte med verksamheten, dess uppdrag eller uppgift (eng: mission), och mål som ska uppnås (eng: objectives) genom att göra en omvärldsanalys (eng: environmental analysis, environmental scan) samt utforma riktlinjer och genomförande, vilket allt sedan formuleras i ett eller flera dokument (eng: strategy formulations). I planeringen kan också ingå riktlinjer för utvecklingsarbete och utvärderingar.
Strategic planning: strategiplanering. Uttrycket har i regel samma betydelse som orden strategiformering, strategiformning, strategiformulering och uttrycket utformning av en strategi. Uttrycket kan dock i vissa sammanhang ha en bibetydelse av stelbent planering av en strategi utan att man tar hänsyn till maktförhållanden, företagskultur och oväntade förändringar i omvärlden. Det är en strategimodell som i organisationsteorin går under namnet The Planning School.
Crafting strategy, setting strategy: att utforma strategi.
Strategic management: strategiarbete i betydelsen utveckling och genomförande av en strategi för en verksamhet.
Management strategy: handlingsstrategi, åtgärdsstrategi, behandlingsstrategi (i hälso- och sjukvård).
Där ingår målformuleringar och kontinuerlig styrning av verksamheten och utvärderingar. Översätts ofta felaktigt med uttrycket "strategisk förvaltning" ("förvaltning" är raka motsatsen till strategiarbete). Grundbetydelsen i termen strategic management (som ofta används oöversatt i framställningar på svenska) är "strategiarbete" eventuellt i en del texter med en bibetydelse av "ledning av strategiarbetet" (genom missförstånd av innebörden i ordet 'management'.
Marknadsföringsstrategi (eng: marketing strategy): övergripande inriktning och beslut om satsningar som blir vägledande när det gäller igångsättning av marknadsföring, till exempel valet av media, utformning av text och bild, budget, tidpunkter för olika insatser med mera.
AI business strategy: Verksamhetsstrategi med hjälp av AI. (AI är attribut till business strategy).
Strategize: utforma en strategi. Stavas på brittisk engelska även med 's' i stället för 'z': strategise.
Default strategy: utgångsläge vid strategiplanering: ingen utformad eller formulerad strategi.
Företagsstrategi (eng: corporate strategy [ˈkɔːpərət ˈstrætədʒi], business strategy): Den allmänna inriktningen på och utformningen av ett företags verksamhet, till exempel vilken typ av reklam man ska välja, vilka grupper man ska vända sig till, hur man ska organisera verksamheten, hur strikt styrningen av personalen ska vara och så vidare. Kallas vanligen 'affärsstrategi'.
Strateg (eng: strategist, plural strategists): Person med ansvar för utformning och hantering av en verksamhets strategi; kan gälla såväl krigföring som företagsamhet.
Krisstrategi (eng: emergent strategy): Förändringar och insatser på strategisk nivå i syfte att hantera hot som uppstått mot verksamheten. Krisen kan finnas i verksamheten eller på områden där den bedrivs eller som den är beroende av.
Strat change: strategy change, ändring av strategi.
Relaterade sökord: coping, K-selektion, management, organisatoriskt lärande, problemlösningsstrategi, r-selektion, spelteori, strategisk improvisation, strategisk kommunikation, strategisk nivå, strategisk psykoterapi.
Ordformer:
Person: strateg (eng: strategist [ˈstrætədʒɪst]).
Adjektiv: strategisk (eng: strategic [strəˈtiːdʒɪk]).
Adverb: strategiskt (eng: strategically [strəˈtiːdʒɪkli]).
Terminologi: Det engelskspråkiga uttrycket business strategy avser både företag och andra verksamheter. 'Affärsstrategi' är ett ord som bygger på en felaktig översättning av ordet business.
Etymologi: Ordet 'strategi' kommer från grekiskans στρατηγία {uttal: strattägi´a} 'att vara general': av στρατηγός {uttal: strattägåss´} 'arméchef', 'general'; av στρατός {uttal: strattåss´} 'armé' + ἄγειν {uttal: agg´ejn} 'leda'.
["spelteori","coping","behandlingsstrategi","strategisk improvisation","strategisk kommunikation","K-selektion","r-selektion","strategisk psykoterapi","operativa nivån>>strategisk nivå","taktiska nivån>>strategisk nivå","taktisk nivå>>strategisk nivå","operativ nivå>>strategisk nivå","management","taktik>>strategisk nivå","strategisk nivå","interventionen","intervention","problemlösningsstrategi","alternativseende","Default","metaplan>>deuterolärande","marknadsföring",""]