Modell som på ett teoriövergripande sätt (utan knytning till bestämd psykologisk eller psykoterapeutisk skolbildning) beskriver förändringsprocessens sex faser i en spiral som påminner om en hermeneutisk spiral mot ständigt nya ställningstaganden och förändringar i sätt att uppfatta och vara:
1. ingen tanke på förändring (eng: precontemplation): ingen tanke på behov av förändring, kallas felaktigt på svenska ofta "prekontemplation",
2. överväger förändring (eng: contemplation): känner behov av förändring och funderar på att göra något, på svenska ofta felaktigt översatt med "kontemplation",
3. beredd att göra något (eng: preparation): man kan tänka sig att aktivt göra något åt sin situation och sig själv, på svenska ofta vilseledande översatt med "förberedelse",
4. vidtar åtgärder (eng: action): man ändrar sitt sätt att vara och tänka i bestämd riktning, på svenska översatt med "genomförande",
5. befäster förändringen (eng: maintenance): man söker hålla fast vid det nya sättet att vara och den nya situation som man skapat åt sig, på svenska ofta missvisande översatt med ordet "uppehållande",
6. avslutar förändringsarbetet (eng: termination), på svenska ofta felaktigt översatt med "slutförande".
Modellen används huvudsakligen inom kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi, speciellt i den variant som kallas lösningsfokuserad terapi samt på senare tid även i relationell psykoanalys och relationell psykoterapi.
Den utformades av den amerikanske psykologen James O. Prochaska (f 1942).
I svensk översättning finns ett frågeformulär för bedömning av hur beredda människor är att förändra sig, Readiness to Change Questionnaire (RTCQ).
Relaterade sökord: förändring, transdiagnostisk teori.
.
["livslångt lärande","kognitiv beteendeterapi","lösningsfokuserad terapi","kognitiv terapi","förändring","relationell psykoterapi","transdiagnostisk teori"]