Kallas även: implicit kunskap (eng: implicit knowledge), tyst kunnande (eng: tacit knowing) och tyst vetande.
Det är sådan 'kunskap', sådant 'vetande', som består av icke-medvetna rutiner, regler, handgrepp, metoder, synsätt, förväntningar och begrepp, personliga men förvärvade i kontakter med omvärlden och hantering av den. De påverkar hur varje enskild individ tolkar företeelser, situationer och händelser i omvärlden – som helheter. De är i den meningen stödjande, subsidiära (eng: subsidiary).
Det finns många som bidragit till klargörande av fenomenet 'tyst kunskap' vilket har gjort att vetenskapsteoretiker använt termen om delvis olika typer av fenomen.
Formuleringarna tacit knowledge och tacit knowing lanserades av Michael Polanyi (1891-1976) som på ungerska hette Mihály Polányi. (Den engelska formen av namnet uttalas [ˈmaɪkl ˈpɔləɳɪ], efternamnet med betoning på första stavelsen, alternativt men på engelska mer sällsynt på andra stavelsen).
Tyst kunskap och fokal kunskap
Det finns två typer av kunskap och kunskapande: den fokala och den bakomliggande, stödjande, icke-medvetna.
Tyst kunskap, tyst unskapande, tyst kunnande eller tyst vetande (tacit knowing, som Polanyi föredrog att säga och skriva i sin senare forskning) är en kompetens (ett kunnande) som baseras på tidigare erfarenhet och som tar sig uttryck i inriktning, förhållningssätt, sätt att uppfatta och i nyskapande verksamhet. Det tysta kunskapandet, det tysta kunnandet, fungerar som en införlivad, personligt färgad teknologi, kultur, religion, teoribildning med mera. Tyst kunskap och tyst kunskapande, tyst kunnande, tyst vetande är personligt format i vårt sätt att uttrycka oss, röra oss och gripa oss an med våra uppgifter. Det är subsidiärt (eng: subsidiary) i den meningen att det ligger till grund för stöder det fokala vetandet, fokala medvetandet.
Fokal kunskap kan man beskriva i texter och modeller av olika slag. Den är, som filosofen Ludwig Wittgenstein uttryckte det, i princip sägbar.
Enligt Polanyi kompletterar fokalt och tyst kunnande varandra. Man kan fritt växla mellan dem trots att de är helt olika till sin natur. Det tysta, subsidiära kunnandet har en samordnande, integrerande, funktion som gör att vi förstår och hanterar helheter (eng: In tacit knowing we meet the integrating powers of the mind, [exturl:Polanyi|http://www.polanyisociety.org/mp-structure.htm]).
Relaterade sökord:
arketyp, bakgrundskunskap, dynamiskt minne, direktupplevande, framing, Tim Gallwey, implicit, intuition, Kelly, know-how, magkänsla, Michael Polanyi, praktikerkunskap, priming, rekonsolidering, Donald Schön, Teori U.
["Tim Gallwey","magkänsla","Kelly","priming","Ludwig Wittgenstein","priming","bakgrundskunskap","praktikerkunskap","dynamiskt minne","framing","inre kunskap","Donald Schön","Teori U","intuition","kompetens","arketyp","Michael Polanyi","rekonsolidering","know-how","direktupplevande","implicit"]