tacit knowledge [ˈtæsɪtˌnɒlɪdʒ], tacit knowing [ˈtæsɪtˌnəʊɪŋ]
Kallas även: implicit kunskap (eng: implicit knowledge) och tyst kunnande (eng: tacit knowing).
"Kunskap" som består av icke-medvetna rutiner, regler, handgrepp, metoder, synsätt, förväntningar och begrepp, personliga men förvärvade i kontakter med omvärlden. De påverkar hur varje enskild individ tolkar företeelser, situationer och händelser i omvärlden.
Det finns många som bidragit till klargörande av fenomenet ”tyst kunskap” vilket har gjort att vetenskapsteoretiker använt termen om delvis olika typer av fenomen. Formuleringarna tacit knowledge och tacit knowing lanserades av Michael Polanyi (1891-1976) som på ungerska hette Mihály Polányi. (Den engelska formen av namnet uttalas [ˈmaɪkl ˈpɔləɳɪ], efternamnet med betoning på första stavelsen, alternativt men på engelska mer sällsynt på andra stavelsen).
Tyst kunskap och fokal kunskap
Det finns två typer av kunskap och kunskapande: den fokala och den bakomliggande, icke-medvetna.
Tyst kunskap, tyst kunskapande eller tyst kunnande (tacit knowing, som Polanyi föredrog att säga och skriva i sin senare forskning) är en kompetens (ett kunnande) som baseras på tidigare erfarenhet och som tar sig uttryck i inriktning, förhållningssätt, sätt att uppfatta och i nyskapande verksamhet. Det tysta kunskapandet, det tysta kunnandet, fungerar som en personligt färgad teknologi, kultur, religion, teoribildning med mera. Tyst kunskap och tyst kunskapande, tyst kunnande, är till sitt ursprung socialt men personligt format i vårt sätt att uttrycka oss, röra oss och gripa oss an med våra uppgifter.
Den är av en annan natur än fokal kunskap som man kan beskriva i texter och modeller av olika slag. Den är, som filosofen Ludwig Wittgenstein uttryckte det, i princip är osägbar.
Enligt Polanyi kompletterar fokal och tyst kunskap varandra. Man kan fritt växla mellan dem trots att de är helt olika till sin natur.
Relaterade sökord:
arketyp, bakgrundskunskap, dynamiskt minne, direktupplevande, framing, Tim Gallwey, implicit, intuition, Kelly, know-how, magkänsla, Michael Polanyi, praktikerkunskap, priming, rekonsolidering, Donald Schön, Teori U.
["Tim Gallwey","magkänsla","Kelly","priming","Ludwig Wittgenstein","priming","bakgrundskunskap","praktikerkunskap","dynamiskt minne","framing","inre kunskap","Donald Schön","Teori U","intuition","kompetens","arketyp","Michael Polanyi","rekonsolidering","know-how","direktupplevande","implicit"]