Riktning inom pedagogiken utformad av antroposofen Rudolf Steiner (1861-1925), född i Österrike, verksam i Tyskland och Schweiz.
Enligt Steiner är det lärarnas uppgift att inspirera barnen att utvecklas enligt sin egen inre natur. De hjälper till att utveckla det som strävar att utveckla sig. Liksom i annan pedagogik som fungerar åldersrelaterat gäller det att utforma lärarinsatsen efter vilket utvecklingsstadium som barnen befinner sig. Steiner urskilde fyra stadier.
Första perioden sträcker sig från fosterstadiet till tandömsningen i sjuårsåldern. Under sina första år lär barn genom att härma och genom att tillägna sig motoriska och sociala färdigheter, bland annat i samspelet med föräldrar, syskon och kamrater.
Under den andra perioden som sträcker sig fram till 14-årsåldern lär barn genom att följa de vuxna som auktoriteter. Lärarna och föräldrar stimulerar barnens utveckling genom att utöka deras sociala kontakter och genom att intressera dem för att teckna, måla, musicera, dansa osv.
Under den tredje sjuårsperioden, som sammanfaller med tonåren, utvecklas de ungas förmåga att resonera och tänka logiskt. De frigör sig då från auktoriteter och får hjälp av de vuxna med att engagera sig i sociala, politiska och filosofiska/religiösa frågor. De kan nu få hjälp med att integrera sin kunskapsutveckling med praktiska och konstnärliga aktiviteter.
Den fjärde perioden, vuxenåldern, utmärks av utveckling av jaget och ett självförverkligande.
Syftet med lärandet och lärares insats är att få barn och unga att bli självständiga och etiskt medvetna och ansvarstagande.
Relaterade sökord: antroposofi, eurytmi, holism, Rudolf Steiner.
["Rudolf Steiner","antroposofi","självförverkligande","integrera","holism","eurytmi"]