Indelning av visst fenomen, till exempel människors personlighet, i fyra typer, godtyckligt benämnda ABCD.
Fyra personlighetstyper
(eng: four personality types)
Som en påbyggnad av teorin om en A-personlighet som motsats till en B-personlighet sprids på webben en teori om ytterligare två personlighetstyper, en C-typ och en D-typ, C för conscientious (samvetsgrann) och D för distressed (nedstämd, betryckt).
I kort sammanfattning brukar man med denna vardagstypologi beskriva de fyra personlighetstyperna så här:
Typ A: prestations- och tävlingsinriktad, handlingsmänniska, risktagande, har sådant som kallas typ A-beteende. Ej att förväxla med A-lyp som beskrivs som motsatsen till E-typ.
Typ B: lugn, avspänd, flexibel, reflekterande, sådant kallas typ B-beteende.
Typ C: detaljinriktad, noggrann, uppgiftsinriktad och blir lätt överdrivet petig, en perfektionist.
Typ D: avvisande, betryckt, har benägenhet att bli depressiv eller deprimerad.
Egenskapsteori eller typlära?
I flertalet beskrivningar av de olika personlighetstyperna betonas antingen att en person kan ha drag av två eller flera av dem eller att det egentligen är fråga om olika typiska beteenden som alla har något eller mycket av.
Fyra konsumtionstyper
I teorier om marknadsföring förekommer en indelning av människor i A-, B-, C- och D-typ, det så kallade ABCD-systemet (eng: ABCD system, the ABCD typology), lanserat på 1920-talet och ännu in på 2000-talet använt som grund för marknadsföring av varor i veckotidningar och radio. Utgångspunkten för typologin var de olika attityder, värderingar och levnadsvanor som finns i olika befolkningsgrupper, enligt typologins namn fyra sådana som delvis sammanföll med dåtida socialgruppsindelning.
Relaterat sökord: egenskapsteori, femfaktormodellen, personametoden, personlighetsteori, segmenteringsmodell, typ A-beteende, typologi.
["typologi","A-lyp","E-typ","typ A-beteende","typ B-beteende","perfektionist","egenskapsteori","personlighetsteori","personametoden","femfaktormodellen","segmenteringsmodell"]